3B Beveiligingstechniek
Hoe creatieve campagnes de veiligheid verhoogde
Hoe creatieve campagnes
de veiligheid verhoogde
3B Beveiligingstechniek is een bedrijf gevestigd in Zuidoost-Drenthe, waarvan de naam al aangeeft wat het doet. Het adviseert en implementeert beveiligingssystemen voor bedrijven, particulieren en overheden. De onderneming is jong, maar groeit snel, mede dankzij toepassing van de meest moderne technologische oplossingen in combinatie met het vermogen om voor elke afzonderlijke oplossing de meest praktische en efficiënte oplossing te bedenken.
Het bedrijf speelt daarbij niet in op de mogelijke angsten of bezorgdheden van haar doelgroep, maar geeft op een positieve en realistische wijze aan hoe je huis en haard of andere objecten kunt beschermen tegen welke calamiteiten of schade. Ook is het een gegeven dat integratie van IOT (Internet of Things) samen met domotica een steeds grotere rol speelt.
De opdracht
De opdracht aan La Compagnie was om het bovengenoemde engagement van het bedrijf – geen bangmakerij, maar onderhoudende en tegelijkertijd realistische communicatie – in een overkoepelend concept vast te leggen en te implementeren voor de verschillende doelmarkten. Tevens moest de nadruk liggen op het feit dat een goed beveiligingsconcept vandaag de dag geen kwestie van ‘simpelweg cameraatjes ophangen’ is.
Dit resulteerde in een opvallende campagnevoering, waarin de realiteit van deze tijd (het toenemende gevoel van onveiligheid en daadwerkelijk toenemende aantal schades aan bedrijfsterreinen en opstallen) werd uitgedragen in long-copy-uitingen, waarbij niet zelden een humoristische insteek werd gekozen. De uitingen zijn enerzijds voorlichtend, anderzijds prikkelend om tot een individuele ‘veiligheidscheck’ te komen. De opdrachtgever liet daarbij het bureau volkomen vrij in de creatie, wat recht doet aan het (ons!) statement ‘It takes two to tango’.
Het resultaat
Het resultaat is een opvallend en creatief communicatietraject waarin de opzet naam heeft gemaakt binnen de verschillende doelmarkten. De campagne hielp niet alleen de naamsbekendheid van 3B Beveiligingstechniek te verhogen, maar ook de propositie van het bedrijf: de combinatie van premium technologie en praktische oplossingen. Ook logenstraft de campagne het idee dat offline uitingen met long copy ‘niet worden gelezen’, getuige de vele reacties die onze opdrachtgever na elke nieuwe uiting ontvangt. De communicatiemix is daarbij overigens multichannel: offline, online (social media) en sponsoring zijn steeds in lijn met elkaar.