Logo ontwerp

Laat een logo ontwerpen door professionals!
Een goed logo zorgt voor herkenning en koppelt uw product- en/of dienstenaanbod aan uw bedrijfsnaam. Het beeldmerk – ook wel logo genoemd – is de grafische uiting waarmee een bedrijfs- of productnaam wordt geassocieerd. En… wordt herinnerd!

 Waar moet een goed logo aan voldoen?

  • Tijdloos: een goed logo geeft u één keer vorm en gaat jarenlang mee. De herkenbaarheid groeit met de tijd wanneer u consistent hetzelfde logo gebruikt. Mensen raken eraan gewend.
  • Origineel: een goed logo is uniek en zorgt ervoor dat het een plek krijgt in het geheugen van uw klanten.
  • Simpel: hou het logo eenvoudig en pakkend; zo blijft het beter hangen.
  • Geschikt: het logo moet passen bij waar het bedrijf voor staat.
  • Veelzijdig: uw logo moet in alle situaties gebruikt kunnen worden – zowel groot als klein – en moet ook bij kleurverandering dezelfde boodschap overbrengen.

Een beeldmerk kan bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, lettermerk, monogram, embleem, zegel of mascotte. Elk van deze elementen staat symbool voor een woord of een combinatie van woorden, of vormt een combinatie van meerdere van deze onderdelen.

Voorbeelden:

  • Beeldmerk: het logo van Puma is daadwerkelijk een poema.
  • Woordmerk: de logo’s van Esprit, HEMA en Honig.
  • Vignet: het logo van de NS en van de NMBS.
  • Lettermerk: de logo’s van bijvoorbeeld Volkswagen en de NOS.
  • Monogram (ineengevlochten letters): de logo’s van Albert Heijn en automerk BYD.
  • Embleem: de logo’s van veel voetbalclubs, zoals FC Groningen, Philips en Alfa Romeo.
  • Zegel (stempelmerk): de logo’s van C&A en Douwe Egberts.
  • Logo met een mascotte: de logo’s van ING (leeuw) en Lacoste (krokodil).

Een vignet is een abstract teken (zonder herkenbare voorstelling) dat pas na associatie met het merk herkend wordt als merkteken – zoals de drie strepen van Adidas. Bij al deze varianten zijn kleurgebruik, vormentaal en lettertypes essentieel.

Vaak worden bovengenoemde onderdelen in combinatie gebruikt, waardoor de termen door elkaar heen gebruikt worden. Dit leidt soms tot verwarring over de juiste terminologie.

Het woord logo wordt tegenwoordig niet altijd meer als synoniem voor beeldmerk gebruikt. Een logo kan bestaan uit een beeldmerk, een woordmerk, of een combinatie van beide. Het beeldmerk is meestal een tekening of pictogram. Bij een woordmerk wordt de bedrijfsnaam weergegeven in een specifiek lettertype en grootte. De positie en maatverhouding van beeldmerk en woordmerk liggen vast. Soms wordt aan het logo een pay-off of slogan toegevoegd.

Meer weten? Neem contact met ons op

La Compagnie logo paars

Meer info