Een logo ontwerpen

Laat een logo ontwerpen door professionals! Elk bedrijf wil graag kenbaar maken dat ze bestaat. Met een herkenbaar logo & huisstijl helpt u uw potentiële klant haar wens te koppelen aan uw aanbod. Met andere woorden u maakt het makkelijker voor uw klant om uw bedrijf te herinneren op het moment dat hij/zij een aankoop wil doen. Een goed logo zorgt voor herkenning en koppelt uw product-en/of dienstenaanbod aan uw bedrijfsnaam. Het beeldmerk, ook wel logo genoemd, is de grafische uiting waarmee een bedrijfs- of productnaam geassocieerd wordt.

Een logo ontwerpen

Logo ontwerpen Univé

We zijn trots op het feit dat nog altijd het Univé logo met de appel & peer wordt gevoerd. Een nonchalante tekenstijl, ontleend aan de door ons ingevoerde tekenstijl waar álle uitingen van Univé zich (nu nog) sterk mee onderscheiden van alle andere maatschappijen. Christiaan Escher kunstenaar uit Amsterdam tekende alle uitvoeringen. Per maart 2018 gaat Univé een compleet nieuw logo en huisstijl voeren.

Daar plukt u de vruchten van

Aan het appel & peer logo van Univé ligt de volgende gedachte ten grondslag: wij vonden destijds de fusie tussen direct writer DLG Assen en NOVO met haar 30 kantoren niet logisch bij elkaar passen. Wij vonden deze combinatie, net als appels en peren, onvergelijkbaar met elkaar. Maar, zeiden we, als het dan tóch moet, laat de consument de vruchten er van plukken. Op die manier is de thema zin ‘daar plukt u de vruchten van’ geboren. Van een fusie die dus eigenlijk niet kon… maar goed is gelukt. Vanaf de start mochten we in 12 jaar tijd meehelpen Univé naar de bijzondere (en voorname) marktpositie brengen die de Onderlinge nu inneemt.

Neem contact met ons op en vul het formulier in!

Voorwaarden bij een logo ontwerpen > Waar moet een goed logo aan voldoen?

  • Tijdloos: een goed logo geeft u 1 keer vorm en het gaat voor jaren mee. De herkenbaarheid wordt met de jaren groter als u hetzelfde logo gebruikt. Mensen raken gewend aan uw logo.
  • Origineel: een goed logo is origineel en zorgt ervoor dat het een breinpositie krijgt bij uw klanten.
  • Simpel: hou het logo simpel en pakkend, zo blijft het langer hangen.
  • Geschikt: het logo moet ook passen bij waar het bedrijf voor staat. Een logo voor een schilder kan bijvoorbeeld erg kleurrijk en speels zijn, terwijl het logo van een notaris over het algemeen strak en zakelijk is. Laat het logo aansluiten bij uw bedrijf.
  • Veelzijdig: Uw logo moet ten alle tijden gebruikt kunnen worden (groot en klein) en ook bij kleurverandering dezelfde boodschap overbrengen.

Een beeldmerk kan bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, lettermerk, monogram, embleem, zegel of mascotte dat symbool staat voor een woord of combinatie van woorden of uit een combinatie van een aantal van deze dingen.

Voorbeelden:

  • Beeldmerk: het logo van Puma ook daadwerkelijk een poema.
  • Woordmerk: de logo’s van Esprit, HEMA en Honig.
  • Vignet: het logo van de NS en van de NMBS.
  • Lettermerk: de logo’s van Peek & Cloppenburg, de Friesland Bank en de NOS.
  • Monogram (ineengevlochten letters): de logo’s van Albert Heijn, V&D en AMRO Bank
  • Embleem: de logo’s van veel voetbalclubs, Philips en Alfa Romeo.
  • Zegel (een stempelmerk): de logo’s van C&A en Douwe Egberts.
  • Logo met een mascotte: de logo’s van ING (leeuw) en Lacoste (krokodil).
  • Een vignet is een abstract (beeld zonder herkenbare voorstelling) teken dat pas na associatie met het merk herkend kan worden als merkteken, zoals de drie strepen van Adidas. Het kleurgebruik bij al deze varianten is erg belangrijk en ook de vormentaal en lettertypes.

Vaak worden bovenstaande onderdelen in combinatie gebruikt waardoor de losse termen door elkaar gebruikt worden, wat verwarring schept over de juiste terminologie.

Het woord logo en beeldmerk worden niet meer altijd als synoniemen gebruikt. Een logo wordt gevormd door een beeldmerk, een woordmerk of beide. Het beeldmerk is vaak een tekening. Bij een woordmerk wordt de bedrijfsnaam geschreven in een bepaalde lettertype en grootte. Positie en maatverhoudingen van beeldmerk en woordmerk liggen vast. Soms wordt aan het logo een pay-off of slogan toegevoegd.

Benieuwd naar ons werk?
Neem hier een kijkje.

corporate branding

Meer info