Ontwerp huisstijl

Laat uw ontwerp huisstijl maken door professionals! Het grote voordeel van een professionele huisstijl is dat die vertrouwen uitstraalt. Draai het woord ‘huisstijl’ om en je krijgt: de stijl van het huis. Een huisstijl is meer dan alleen een visitekaartje. Ook je bedrijfspand, bedrijfskleding en zelfs de manier waarop je de telefoon opneemt maken er deel van uit. Een goede presentatie van je bedrijf is natuurlijk erg belangrijk. Met je huisstijl presenteer je jezelf aan de buitenwereld.

Een goede huisstijl is onderscheidend. Toch wordt het begrip ‘huisstijl’ vaak breed – en soms wat oppervlakkig – geïnterpreteerd. Veel organisaties zien de huisstijl alleen als een logo dat overal voor wordt gebruikt. Maar dat klopt niet. Wij vinden dat een sterke huisstijl uit veel meer bestaat dan alleen een logo. Al is het logo natuurlijk wél het startpunt – en een belangrijk onderdeel.

Wilt u een doordacht en onderscheidende huisstijl? Laat het ons weten, wij helpen u graag verder. Neem contact met ons op!

Ontwerp huisstijl in 7 stappen

Elk logo begint vanuit jezelf of jouw organisatie. Vragen als: Wie ben ik? Wat doen wij? Wat vinden wij belangrijk? – vormen het startpunt. Met andere woorden: we willen eerst jouw kernwaarden helder hebben. Deze vormen namelijk het fundament van het ontwerpproces. Ze bepalen de richting van keuzes in kleur, vorm en typografie. Zo zorgen we ervoor dat jouw visuele identiteit en huisstijl naadloos aansluiten op wie jullie zijn als organisatie. Achter elke huisstijl schuilt een goed verhaal – jouw verhaal.

Stap 1: een Logo gebaseerd op kernwaarden

De door ons ontwikkelde i-sessie is een beproefde methode om samen concrete stappen te zetten die veel energie opleveren. In deze sessie duiken we in het DNA van je organisatie, analyseren we de concurrentie, signaleren we trends en verkennen we kansen. Dit levert vaak verrassende inzichten op – en niet zelden concrete creatieve richtingen.

De sessie is visueel ingesteld en helpt je bij het ontdekken van je kernwaarden. Daarnaast ondersteunt het je bij het formuleren van een merkmissie, merkvisie, slogan én zelfs bij het kiezen van een passende bedrijfsnaam.

Stap 2: de doelgroep & omgeving in relatie tot het ontwerp huisstijl

Nu we jouw organisatie goed in beeld hebben, richten we ons op de doelgroep en de omgeving. Jouw logo moet immers niet alleen bij jou passen, maar ook jouw doelgroep aanspreken. In gesprekken verkennen we samen wat jou onderscheidt van concurrenten. Wat maakt jouw organisatie uniek? En hoe kunnen we dat visueel en strategisch positioneren?

Stap 3: we schetsen conceptlogo’s

Op basis van alle input uit de sessie en gesprekken gaan wij aan de slag. We maken veel schetsen en werken ideeën uit. Op verschillende manieren testen we onze concepten om te ontdekken welke associaties ze oproepen. Zo voorkomen we dat het ontwerp verkeerd geïnterpreteerd wordt – jouw boodschap moet helder overkomen.

Stap 4: we gaan het gekozen conceptlogo verder uitwerken

Het gekozen conceptlogo gaan we nu professioneel digitaal uitwerken. Dat betekent dat we het logo vectoriseren, zodat het op elk type drager bruikbaar is – van visitekaartje tot gevelreclame. Een vectorbestand kun je zonder kwaliteitsverlies vergroten of verkleinen. Daarnaast leveren we ook een pixelbestand aan, geschikt voor online gebruik. Belangrijk om te weten: een pixelbestand kan niet eindeloos worden vergroot zonder kwaliteitsverlies.

Stap 5: vaststellen van de kleuren

Kleuren moeten er altijd hetzelfde uitzien, ongeacht het materiaal waarop ze gedrukt worden. Daarom definiëren we de huisstijlkleuren in PMS (Pantone) coated én uncoated varianten. Zo zorgen we voor een consistente en herkenbare uitstraling op alle huisstijldragers – van papier tot textiel.

Stap 6: vaststellen van het lettertype logo

Of we kiezen voor een modern, klassiek, speels of stijlvol lettertype hangt af van de gewenste uitstraling. Het lettertype heeft een grote invloed op hoe jouw merk wordt ervaren. Daarom stemmen we het nauwkeurig af op jouw communicatiestijl en merkidentiteit. Een goed gekozen lettertype versterkt de boodschap én de herkenbaarheid.

Stap 7: Voorwaarden vastleggen in een huisstijlhandboek

Jouw complete huisstijl leggen we vast in een overzichtelijk huisstijlhandboek. Daarin staan je logo, kleurcodes, lettertypes en richtlijnen voor het gebruik van de huisstijl. Zo weet iedereen binnen én buiten je organisatie hoe de huisstijl moet worden toegepast. Herhaling en consistentie zijn hierbij cruciaal: hoe vaker mensen je stijl zien, hoe sneller ze je merk herkennen.

Benieuwd naar ons werk?
Neem hier een kijkje.

La Compagnie logo paars

Meer info