Ai & de toekomst van marketing – menselijk blijven in een slimme wereld
Markten, aankoopprocessen en klantreizen veranderen bijna metr de dag. La Compagnie is sinds 1987 steeds de vernieuwer als het gaat om ontwikkelingen waarmee we onze klanten verder kunnen laten groeien. Anticipeert steeds op veranderende markten em marktmeganismen. Onze samenwerking met het toonaangevende AI bureau Artific.nl – Enschede, geeft ons – en jou! – voorsprong door techniek én emotie te verbinden. Door AI nu slim en veilig in te zetten – worden creatieve ideeën sneller, slimmer en kostenbesparend omgezet in resultaat. Denk aan leadgeneratie via intelligente AI-workflows, sales en marketingondersteuning op maat of content kalenders die zichzelf vullen. We helpen je marketingprocessen te vereenvoudigen met een speciaal ontwikkeld AI marketing platform dat we eenmalig inrichten volgens de huisstijl, merkwaarden plus tone of voice van jouw bedrijf of organisatie. AVG proof, ISO gecertificeerd en op Nederlandse bodem gehost.
Waar het kan maken we in de implementatie (met name online) enorme efficiencyslagen door de inzet van de AI data scientists van Artific. De kostenbesparing – ook interessant voor start-ups en compacte trajecten – kan daarbij zeer groot zijn. De uiteindelijke resultaatscore maakt ons uurtarief extreem concurrerend.
‘Dan kan iedereen het’
Opvallend en opmerkelijk was ook de uitspraak van ASML-topman Christophe Fouquet: ‘Wij gebruiken geen AI, want dan kan iedereen het.’ En daar zit meteen de crux: Christophe doelt daarmee op de scheppende – en niet de uitvoerende kant van AI. Daarover later meer!
Wat voor gemakzuchtige AI-gebruikers ook een valkuil is, zijn de zogenaamde ChatGTP-detectoren. Wie bijvoorbeeld klakkeloos teksten, concepten of andere publicaties kopieert, loopt het risico snel door deze dedectoren betrapt te worden en zijn of haar creatieve imago wel vergeten.
AI als versterker,
niet als vervanger
De menselijke maat blijft daarbij cruciaal om je merk of dienst juist dié warmte en emotie te geven die een brand tot een love brand maakt. Je ziet het al in eigen experimenten met teksten: deze zijn vooral rationeel van aard.
Maar kijk ook naar voorbeelden zoals Albert Heijn, dat AI inzet om winkelvoorraden slimmer te beheren. Medewerkers krijgen zo meer tijd voor persoonlijk klantcontact op de winkelvloer. Of ANWB, waar AI helpt bij het voorspellen van pechgevallen op basis van data, terwijl de daadwerkelijke hulpverlening altijd wordt uitgevoerd door mensen die empathisch kunnen handelen in stressvolle situaties. AI versterkt hier het proces, maar het menselijke aspect blijft centraal staan.
Natuurlijk, chatbots worden steeds slimmer, maar de vraag naar persoonlijke contact met een medewerker blijft – bijvoorbeeld bij de diverse grote verzekeraars – onverminderd groot.
Online
De uitvoerende kracht van AI binnen onlinetrajecten is intussen wel spectaculair te noemen. In een wereld waar AI in rap tempo oprukt en creativiteit een cruciale factor blijft, maken La Compagnie en Artific het verschil door techniek én emotie te verbinden. Want AI kan dan wel een tekst genereren, maar het bedenkt geen ‘bommetje’ dat mensen raakt of Disney-figuurtjes aan hagelslag toevoegt. Daar is menselijke creativiteit voor nodig – de kerncompetentie van La Compagnie.
Door AI nu slim en veilig in te zetten – worden creatieve ideeën sneller, slimmer en veelal kostenbesparend omgezet in resultaat. Marketingautomation is het keywoord. Denk aan contentkalenders die zichzelf vullen, leadgeneratie via intelligente AI-workflows en sales ondersteuning op maat.
Op basis van jouw propositie, jouw bedrijfs- of organisatie DNA , ontwikkelt Artific AI-oplossingen zoals bedrijfsinterne assistenten, automatiserings modules en strategische AI-roadmaps. Ervaren data scientists combineren high-end technologie met zorgvuldige gegevensbeveiliging (data-opslag op eigen servers!), zodat zelfs gevoelige informatie binnen de muren van de organisatie blijft.
Playground voor bedrijven en organisaties
Speciaal voor marketeers en communicatie teams is er een interactieve AI & Marketing Automation Playground aan: een programma waarin bedrijven en organisaties laagdrempelig kunnen kennismaken met slimme AI-toepassingen. Denk aan inspiratiesessies, live demo’s en hands-on begeleiding bij het bouwen van een eigen AI-workflow.
Voor wie?
Voor marketeers, sales professionals, HR-teams en ondernemers die slimmer willen werken zonder concessies te doen aan creativiteit of veiligheid.
“AI is een geweldige versneller, maar zonder goed idee ben je nergens. Daarom geloven wij in born creative, powered by AI. – La Compagnie”
Belangrijk: discretie en veiligheid
Wat ook niet vergeten mag worden : de meeste bekende AI-tools – zoals ChatGPT, Gemini of Copilot – draaien in de cloud. Dit kan absoluut gevolgen hebben voor de veiligheid en het discrete karakter van de inhoud.
Voor zeer vertrouwelijke content is het dan ook aan te raden om tools te gebruiken die niet via de cloud opereren. Denk hierbij ook aan het gebruik van AI op een manier die voldoet aan de AVG.