AI: wat doet La Compagnie daarmee?
Kunstmatige intelligentie
Afgezien van het feit dat de grondlegger van AI, Geoffrey Hinton afscheid nam van Google en waarschuwde voor de enorme gevolgen van kunstmatige intelligentie, hebben ook in Nederland verschillende deskundigen recentelijk over de gevolgen van AI gepubliceerd, vaak met een focus op de ethische en maatschappelijke implicaties van de technologie. Zo voorspelde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid dat AI net zo’n ingrijpende impact zal hebben als de stoommachine en elektriciteit!
We hebben natuurlijk al de nodige ervaringmet AI toepassingen binnen ons vak.
We kunnen AI natuurlijk gebruiken om ons werk efficiënter te maken, zo kan het heel geschikt worden ingezet bij deskresearch, het kan de inzet van online geweldig automatiseren en kostenefficiënt maken, maar het zijn aan de voorkant nog steeds de mensen met emoties en antennes voor menselijke behoeftes die voor de unieke, onvervreemdbare en creatieve strategieën zorgen! Daar begint het mee. Want daar waar we opdrachten gaven om een origineel concept te bedenken voor een denkbeeldige klant, was de uitkomst vaak een samengeraapt geheel van beelden die al lang waren geweest en/of van verschillende campagnes door elkaar gehusseld.
Met een variatie op ons thema ‘ideeën zijn doorslaggevend’ kunnen we rustig stellen: Ideeën die ontwikkeld zijn door mensen met antennes voor emoties en merkwaarden, juist die zijn doorslaggevend. Waarbij AI een prima sherpa kan zijn.