Corporate communicatie
U zoekt een communicatiebureau met een brede ervaring m.b.t. corporate communicatie?
In dat geval willen wij ons graag aan u voorstellen. La Compagnie is een zeer ervaren bureau met internationale opdrachtgevers, ook op het gebied van corporate communicatie. Maar ook al in het stadium wat vóór het corporate communicatietraject ligt. Niet zelden is de vraag aan opdrachtgeverszijde; wat moeten we doen met onze merken of diesnten: kiezen we voor de monolitische uitrol of juist voor een zgn. ‘house of brands’ – ook wel endorsementstrategie.
Monolitisch of endorsed?
Bij een monolithische merkstrategie betekent dit dat een organisatie één overkoepelend merk gebruikt voor al haar activiteiten, producten en diensten. Alle communicatie, visuele identiteit en merkuitingen zijn uniform en worden gekoppeld aan het moedermerk. In ons model voor bijvoorbeeld het watersportmerk Gaastra waren alle spinoffs herleid naar één naam, één logo dus één merk.
De kenmerken van deze monolithische merkstrategie zijn dan ook:
• Sterke, eenduidige merkidentiteit: Eén naam, één logo en één huisstijl voor alles.
• Consistente communicatie: Alle uitingen, van marketing tot interne communicatie, volgen dezelfde lijn en dezelfde tone of voice.
• Synergie en herkenbaarheid: kopersgroepen, verkoopkanalen, partners en medewerkers zien direct dat alles bij hetzelfde bedrijf hoort.
Andere voorbeelden:
• Philips: Alle producten en bedrijfsonderdelen dragen de naam Philips.
• Virgin: Van luchtvaart tot muziek en telecom, alles valt onder het Virgin-merk.
Montipower.com: endorsed strategie
Bij onze internationale opdrachtgever Montipower GMBH verschilt de policy. Hier is sprake van een endorsed of house of brands-strategie, het bedrijf meerdere submerken hanteert met meer of minder zichtbare connectie met het moedermerk. Vaak zie je in dit geval familiaire huisstijltrekjes.
Unilever heeft ook een endorsed model, Ben & Jerry ijs en Calvé pindakaas horen tot de Unilever familie, maar zijn aparte brands die hun eigen marketing en communicatie genereren.
We helpen u graag bij eventuele vraagstukken rondom corporate communicatie, het is een dankbaar onderwerp!

Wat we ook vaak tegenkomen zijn vragen over de inzet van sociale media bij corperate communicatie. Deze vragen lopen dan ook soms parralel met bijvoorbeeld de actuele sociaal maatschappelijke, culturele of politieke situatie. Moet je als bedrijf wel of niet op X blijven communiceren als het onrustig is rondom zo’n kanaal. Moet je wel of niet op TikTok met je boodschappen ondanks de sterk uiteenlopende opinies over dit kanaal. We helpen u graag ook wat betreft deze vragen die ook het corporate communicatiebeleid in algemene zin raken.
Benieuwd naar ons werk?
Neem hier een kijkje.