Logo ontwerp

Laat een logo ontwerpen door professionals! Een goed logo zorgt voor herkenning en koppelt uw product-en/of dienstenaanbod aan uw bedrijfsnaam. Het beeldmerk, ook wel logo genoemd, is de grafische uiting waarmee een bedrijfs- of productnaam geassocieerd wordt. En…wordt herinnerd!

 

 

 

 Waar moet een goed logo aan voldoen?

  • Tijdloos: een goed logo geeft u 1 keer vorm en het gaat voor jaren mee. De herkenbaarheid wordt met de jaren groter als u hetzelfde logo gebruikt. Mensen raken gewend aan uw logo.
  • Origineel: een goed logo is origineel en zorgt ervoor dat het een breinpositie krijgt bij uw klanten.
  • Simpel: hou het logo simpel en pakkend, zo blijft het langer hangen.
  • Geschikt: het logo moet ook passen bij waar het bedrijf voor staat.
  • Veelzijdig: Uw logo moet ten alle tijden gebruikt kunnen worden (groot en klein) en ook bij kleurverandering dezelfde boodschap overbrengen.

Een beeldmerk kan bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, lettermerk, monogram, embleem, zegel of mascotte dat symbool staat voor een woord of combinatie van woorden of uit een combinatie van een aantal van deze dingen.

Voorbeelden:

  • Beeldmerk: het logo van Puma is ook daadwerkelijk een poema.
  • Woordmerk: de logo’s van Esprit, HEMA en Honig.
  • Vignet: het logo van de NS en van de NMBS.
  • Lettermerk: de logo’s van bijvoorbeeld Volkswagen en de NOS.
  • Monogram (ineengevlochten letters): de logo’s Albert Heijn en automerk BYD.
  • Embleem: de logo’s van veel voetbalclubs,  FC Groningen, Philips en Alfa Romeo.
  • Zegel (een stempelmerk): de logo’s van C&A en Douwe Egberts.
  • Logo met een mascotte: de logo’s van ING (leeuw) en Lacoste (krokodil).
  • Een vignet is een abstract (beeld zonder herkenbare voorstelling) teken dat pas na associatie met het merk herkend kan worden als merkteken, zoals de drie strepen van Adidas. Het kleurgebruik bij al deze varianten is erg belangrijk en ook de vormentaal en lettertypes.

Vaak worden bovenstaande onderdelen in combinatie gebruikt waardoor de losse termen door elkaar gebruikt worden, wat verwarring schept over de juiste terminologie.

Het woord logo en beeldmerk worden niet meer altijd als synoniemen gebruikt. Een logo wordt gevormd door een beeldmerk, een woordmerk of beide. Het beeldmerk is vaak een tekening. Bij een woordmerk wordt de bedrijfsnaam geschreven in een bepaalde lettertype en grootte. Positie en maatverhoudingen van beeldmerk en woordmerk liggen vast. Soms wordt aan het logo een pay-off of slogan toegevoegd.

Benieuwd naar ons werk?
Neem hier een kijkje.

Meer info