Footprint marketing
Hoe ga je als bedrijf of organisatie om met je duurzame intenties, je footprint of het interne engagement omtrent zaken als klimaatverandering en de noodzaak van energietransitie? Hoe voorkom je ‘greenwashing’ of het cliché-matig omgaan met deze aspecten?
Steeds vaker wordt bij aanbestedingen gevraagd om het beleid en de uitvoering rondom verduurzaming mede in kaart te brengen. Door onze ervaring met deze trajecten kunnen we met raad en daad bijstaan. En wanneer de probleemstelling ook juridische aspecten bevat, kunnen we geïnteresseerden, indien gewenst, doorverwijzen naar onze relatie Alexadvocaten.nl in Wijchen, die gespecialiseerd zijn in raadgeving rond duurzame economie en veranderende (Europese) wet- en regelgeving.
Wat wij onder betekenisvolle marketing verstaan
Wat ons betreft draait betekenisvolle marketing niet alleen om het verkopen of aanprijzen van producten of diensten. Het gaat hier om het creëren van echte waarde voor de organisatie zelf en voor haar afnemers, het opbouwen van duurzame relaties en het maken van een positieve impact op de samenleving door te laten zien dat je verder kijkt dan alleen je directe omgeving of je omzetcijfers.
Natuurlijk moet je wat ons betreft bij dat alles met een realistische blik naar de mogelijkheden en geloofwaardigheid kijken. Greenwashing bijvoorbeeld wordt snel herkend en slaat dan als een boomerang terug op datgene wat je wilde bereiken.
Het klinkt in feite heel logisch, het zou de basiswaarde van elk marketing- en communicatietraject moeten zijn: eerlijk communiceren over wat een merk doet en waar het voor staat. De maatschappelijke betrokkenheid speelt daarbij een belangrijke rol. Steeds meer bedrijven leveren een bijdrage aan sociale of milieukwesties, bijvoorbeeld door duurzame productie of steun aan goede doelen. Als het al niet verplicht is, wordt het steeds vaker verwacht in bepaalde sectoren.
Merken en organisaties die een geloofwaardig en authentiek verhaal vertellen, kunnen mensen daarmee raken. Authentieke verhalen blijven beter hangen.
Ervaring helpt
We hebben in de laatste 10 jaar veel ervaring opgedaan met opdrachtgevers die hun duurzame of betekenisvolle intenties op een oprechte wijze kenbaar wilden maken. Voor de multinational Montipower (Hennef, Duitsland) communiceerden wij een recyclingtraject waarbij de fabrikant zich richtte op het terugnemen van gebruikte en versleten producten om ze te laten recyclen en/of gereed te maken voor hergebruik. Dit bedrijf heeft hun engagement duidelijk in hun manifest samengevat, dat toegankelijk is voor al hun relaties en klanten.
Bekijk hier ons meest recent ontwikkelde webpagina + campagne voor onze opdrachtgever MontiPower.