Sponsor Communicatie
Sponsorcommunicatie: méér dan een logo op een shirt
Sponsorcommunicatie heeft als doel om via sponsoring de naamsbekendheid en/of propositiebekendheid van een organisatie te vergroten. Sponsoring is een vorm van wederkerigheid: voor wat, hoort wat. Het is een samenwerkingsverband tussen twee of meer partijen, waarbij alle betrokkenen voordeel hebben.
Een sponsor levert geld, goederen of diensten aan sporters, artiesten, charitatieve instellingen of (commerciële) media, en wil daarmee specifieke communicatiedoelstellingen realiseren. Soms gebeurt dit vanuit zakelijke motieven, soms puur vanuit maatschappelijke betrokkenheid.
Sport- en cultuursponsoring zijn de meest voorkomende vormen. Vanuit het perspectief van marketingcommunicatie, public relations, én merkpositionering is sponsoring een bijzonder krachtig communicatie-instrument.
Jarenlange ervaring in sponsorcommunicatie
La Compagnie heeft als sportmarketingbureau decennialange ervaring op het gebied van sponsorcommunicatie. Wat begon met de sponsorcampagnes voor Samson Shag (?!) in de jaren ’80, groeide uit tot internationale samenwerkingen, zoals voor Lotto Italian Sport Design.
Exposureplan, de facts & Figures.
In alle gevallen waarin sportsponsoring of partnership wordt overwogen, maken wij een zgn. exposureplan. In dit plan wordt het doelgroep bereik zo nauwkeurig mogelijk in kaart gebracht. Wat zijn de GRP’s. hoe groot is de invstering? Welke evaluatiemomenten worden ingebouwd? Wat zijn de eventuele escapes, zoals wij mee maakten toen een gesponsorde sterspeler plotseling negatieve cijfers scoorde? Vanuit ons ervaring kunnen we een gedegen opzet maken waar vanuit goede en weloverwogen besluiten kunnen worden genomen als sponsoring deel gaat – of moet uitmaken van de communicatiemix.
Wij waren – en zijn – in meerdere gevallen de verbindende factor. Zo koppelden we onder andere:
- Univé als hoofdsponsor aan SC Heerenveen en aan verschillende sportbonden
- Energy Valley aan FC Groningen
- Lotto Italia aan het Nederlands Elftal (KNVB), het nationale elftal van Zwitserland, Kroatië en AC Milan
Daarnaast:
- Decennia lange ervarig met FC Groningen
- internationale sponsoring van Mistral
- Sponsorcommunicatie van PAYT als hoofdsponsor FC Groningen
- Sponsorcommunicatie Noordlease
- Project ‘Samen’ voor Eredivisie Volleybalclub Lycurgus Groningen
Waarom sponsorcommunicatie werkt
De cijfers liegen niet: sponsoring – met name van voetbal – is bijzonder effectief in het bereiken van communicatiedoelen. Niet verrassend, want voetbal is via alle mediakanalen de meest bekeken sport ter wereld.
De voordelen van sponsoring die wij graag voor jouw organisatie inzetten:
- Vergroten van naamsbekendheid
- Positief laden van het imago
- Directe interactie met je doelgroep tijdens evenementen
- Creëren van een ontmoetingsplek voor relaties en business
- Mogelijkheden tot crossmediale communicatie via andere middelen
- Free publicity door persberichten, media-aandacht en persconferenties
Integreer sponsoring in je communicatieplan
Sponsoring werkt het best wanneer het een integraal onderdeel is van het (marketing)communicatieplan. Door het doel helder te definiëren – naamsbekendheid, imago, marktbereik of goodwill – kunnen we samen bepalen hoe sponsoring jouw merk versterkt.
Richt je je op de gehele organisatie, of juist op een specifiek product of dienst? Wil je lokaal of internationaal zichtbaar zijn? Eén ding is zeker: als sponsoring strategisch wordt ingezet, werkt het écht.
Ontdek de kracht van sponsoring
Benieuwd hoe jij met sponsoring je merk een boost kunt geven?
We gaan graag met je in gesprek. Laat ons je laten ervaren wat sport kan doen voor je merk.
Neem nu contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.