Over sportmarketing

Sportmarketingbureau La Compagnie in Groningen is sinds 1987 succesvol actief op het gebied van sportmarketing. We onderkennen hierin 2 verschillende werkgebieden;

  1. Positionering & branding van sportmerken
  2. Branding door middel van sport (sponsoring & evenementen)

Om echt op te vallen als merk of organisatie moet je tegenwoordig heel erg je best doen. Zeker gezien de versnippering van het communicatielandschap is opvallen een grote uitdaging. Het uitdragen van uw merkbelofte blijft belangrijk, maar om mensen echt te raken is meer nodig. Wij werken voor diverse merken en bedrijven die de exposure via sport inzetten om onderscheidend te zijn en op die manier de harten van doelgroepen willen raken.

Ervaring telt… Internationale sportmarketing sinds 1987

Wij geven vanuit de exposer die sport heeft uw merk extra onderscheidend vermogen. Leggen de verbinding tussen clubs, sporters en jouw merk of bedrijf.  We kunnen daarbij putten uit ervaring op een internationaal speelveld; sponsoring en merchandising via buitenlandse clubs als Fiorentina en AC Milan, de KNVB (het Nederlands Elftal), de KNLTB tot aan diverse diverse Nederlandse clubs en sporters. Opdrachtgevers die we mochten adviseren zijn onder andere KPN, ING, NEDMAG, UNIVÉ, PAYT EN NOORDLEASE.

Criteria om sport een onderdeel te laten zijn in de marketing en communicatiemix zijn:

  1. draagt sportmarketing bij  de geformuleerde doelstellingen en past het in de mediamix?
  2. is de doelgroep sportminded c.q. geschikt wat betreft mediaconsumptie?
  3. is er een onderbouwd z.g.n. exposure-plan?
  4. kan relatiemarketing via sponsoring waarde toevoegen?

Als marketing-communicatieadviesbureau kunnen wij antwoord geven op de verschillende detail vragen waarmee we vaak te maken krijgen. Ad random wat vragen die we regelmatig krijgen:

  1. Is voetbal altijd de meest geschikte sport om exposure te genereren?
  2. Zijn de bereikcijfers die door clubs worden gegeven realistisch?
  3. Is LED boarding interessant?
  4. Hoe benut je de inzet van eventmarketing?
  5. Wat doe je met je relatiemarketing (skybox of seats) als je iedereen al een keer hebt uitgenodigd?
  6. Hoe genereer je creatieve ideeën binnen de kaders die mogen bij TV gecoverde events of wedstrijden?
  7. Hoe haal je rendement uit persoonlijke endorsements, de inzet van individuele sporters?
  8. Wat is het risico van persoonlijke endorsements?

Enkele voorbeelden

Met de komst van het Italiaanse sportmerk Lotto vielen wij  met de neus in de internationale sportmarketing boter. We wisten toen nog niet dat we binnen twee dagen oog in oog met Boris Becker zouden staan.  Je leert snel want toen we volgens afspraak met een filnploeg klaar voor de opnames voor het huis van de stervoetballer Romario stonden hadden we geen mooi weer verzekering en wisten ook niet direct wat te zeggen toen hij slaperig zijn hoofd uit het slaapkamerraam stak. Sinds het leerzame begin met grote en kleine clubs, met wereldberoemde en nog onbekende sporters zijn we heel actief in de sportwereldmarketing en communicatie.  Zo waren we langdurig als het reclamebureau van FC Groningen, zie onze case elders op deze site. Ook werkten  we recentelijk mee aan de ommekeer van het watersportmerk Mistral, waarbij het Suppen de plaatsvervangende hype werd voor het windsurfen. Door het het bewust inzetten van sportieve demo-teams op top surf- en strandlocaties gevolgd door covering op de social media werd suppen meer en meer populair. Storytelling met stoere mannen (de ironmen) die van eiland naar eiland suppen in de Pacific sloeg enorm aan en de omzet steeg navenant.

Sportmarketing Mistral

Dichtbij

Werken voor grote, internationale merken en bekende, wereldberoemde teams is geweldig. Maar ook dichtbij huis realiseren wij met onze creativiteit originele acties. We lieten de snelle vleugelflitser Antonia van FC Groningen voor een toonaangevend rijwielcentrum in Noord-Nederland als promotie op de Zwitserse super e-bike Stromer fietsen. Vervolgens daagden wij via een filmpje op social media belangstellenden uit om Antonia’s tijd te verbeteren. Een goed voorbeeld van hoe je met een relatief eenvoudig idee een actieve en prikkelende actie op touw kunt zetten.

Sportmarketing Groningen

Samen Lycurgus

NEDMAG, het bedrijf dat zout wint met een hoog magnesiumgehalte, besloot de eredivisie volleybalclub Lycurgus te redden van een faillissement. NEDMAG maar wilde daarbij een statement maken door een appel te doen op ‘iedereen rondom te club’. Dus supporters, bezoekers, familieleden, subsponsoren, oude sponsoren etc etc. We ontwikkelende het thema ‘Samen’ en dat werd dan ook de naam op het wedstrijdshirt en leidend thema in de communicatie. Daarnaast ontwikkelden we een communicatieplan. Het is nog steeds een goed voorbeeld hoe je via een gemeenschappelijk statement nieuwe energie rondom een club in zwaar weer kunt genereren.

Verbinden

Keuzes voor sponsor- of partnerverbintenissen liggen tegenwoordig meer dan ooit in lijn met de merkwaardes van merken of organisaties. Zo vonden wij de kernwaardes van Univé Verzekeringen zeer goed passen bij die van SC Heerenveen. Naast het sponsorschap maakten we commercials met vergelijkingen tussen deze twee eenheden. Vermeldenswaardig is ook de koppeling tussen het fintechbedrijf PAYT en FC Groningen, die we hebben vertaald in de corporate movie.

Sportmarketing

Benieuwd naar ons werk?
Neem hier een kijkje.

Meer info