Strategische Marketing

Een heel andere positionering

Wie het boek heeft gelezen – of de film gezien – kent het verhaal: Steve Jobs zag in de nineties dat er een grote vraag ontstond naar computers. Hij zag de groei van Dell, Atari, de Commodore en van de grootste speler destijds; IBM. Nóg eenzelfde computer uitbrengen op de markt waar alle producten op elkaar leken? Grote bakken met een grote bolle achterkant? Steve Jobs dacht na en concludeerde: ik ga NIET de zoveelste computer lanceren, maar ik ga het gebruik van computers leuker en uitdagende maken. Het is inmiddels op veel webinars, marketing events en andere presentaties een vaak geciteerd voorbeeld hoe je met een andere positionering de wereld kunt veroveren. Dichter bij huis deed onze klant Mistral hetzelfde maar dan anders: als de grote massa niet meer wil windsurfen, dan bedenken wij wat nieuws wat je met onze planken kunt doen: Stand Up Paddling, oftewel het suppen. We veranderden de positionering en het werd de relevatie van het bekende merk. En wij waren erbij.

Wat zijn voorwaarden voor een sterke positionering?

Een sterke positionering in marketing betekent dat een merk of product een duidelijke, onderscheidende en aantrekkelijke plek inneemt in het hoofd van de doelgroep. Klanten moeten direct begrijpen waar je merk voor staat en waarom het beter of anders is dan de concurrentie.

Maak het:

• Duidelijk en eenvoudig: Mensen moeten in één zin kunnen begrijpen wat jouw merk uniek maakt.

• Relevant voor de doelgroep: De positionering moet aansluiten bij wat klanten belangrijk vinden en nodig hebben.

• Onderscheidend: Het merk/product moet zich onderscheiden van concurrenten en een unieke waardepropositie hebben.

• Consistentie: De boodschap moet in alle marketinguitingen en klantcontactmomenten hetzelfde blijven.

• Emotionele connectie: Een sterke positionering speelt niet alleen in op rationele voordelen maar raakt ook een emotionele snaar.

Onze diensten als Marketing adviesbureau

Wat ooit begon als traditioneel reclamebureau en/of communicatiebureau heeft zich inmiddels getransformeerd  tot een compact, mean & lean full service marketing aviesbureau. We hebben inmiddels heel wat jaren ervaring  in marketing c.q. positioneringstrajecten en daarvan laten we onze klanten graag profiteren. Denken als Steve Jobs, denken als Mistral. En denken en doen als Stopaq, de uitvinding uit Stadskanaal die het bracht tot een onderdeel van een beursgenoteerde multinational. Wij mochten een steentje of steen bijdragen en daar zijn we trots op. Wat we voor u kunnen doen? Laten we aan tafel gaan!

 

Het onderscheidende vermogen van marketingadviesbureau La Compagnie

We hebben een eigen werkwijze (en zelf ontwikkelde HtoH methodiek) die wij als marketingadviesbureau effectief weten in te zetten. Daar waar van toepassing en samen het rendement zien, passen we deze methode toe op onderhavige vraagstukken. Geen vergaderingen om te vergaderen, geen herhalingen van zetten. Onze teamleden zijn getalenteerde, bevlogen en hoog opgeleide professionals.  Als marketingadviesbureau zijn we altijd uitdagend en prikkelend. We kunnen dit niet alleen dus geldt hier het gezegde ‘it takes two to tango’. Want om geweldig werk te maken is ook moed van de opdrachtgever nodig.

Geïnteresseerd in onze opvattingen, onze track record en onze creatieve marketingconcepten? Wij beloven: wij helpen u echt een stap vooruit!

Neem nu contact met ons op >>

Benieuwd naar ons werk?
Neem hier een kijkje.

Meer info