Berghof Membranes; Bio inspired marketing

Berghof vroeg ons voor een nieuw zeer geavanceerd membraansysteem het marketingconcept en positionering te ontwikkelen, gevolgd door de uitrol daarvan.

Berghof’s next
generation
membranes

Berghof Membranes GmbH is een internationale onderneming met een zeer actieve vestiging in Leeuwarden. Berghof vroeg ons voor een nieuw en zeer geavanceerd membraan systeem, het marketingconcept en positionering te ontwikkelen, gevolgd door de uitrol daarvan. Ergo: het begon met het bedenken van een relevante productnaam.

Bio-inspired

Berghof produceert hightech membranen, die op een veelvoud van terreinen worden gebruikt; van voedingsindustrie tot membraan oplossingen voor afvalwaterbehandeling voor industrieën over de hele wereld. Het nieuwe systeem is bio-inspired, waarbij door Berghof de huid op de rug van haaien zorgvuldig werd bestudeerd en als inspiratiebron werd gebruikt. Simpel gezegd: door de unieke turbulentie die deze specifieke huidvormen bij haaiachtigen veroorzaakt, ontstaat er minder aanhechting.

Ridge-M

De natuur was de inspiratiebron voor de technologen en innovators van Berghof en was vervolgens ook de inspiratiebron voor de conceptuele positionering en marketing van dit nieuwe systeem, wat de naam Ridge-M kreeg. 

We ontwikkelden naam, logo, brochures, landingspagina voor de website en een beursstand. Een indrukwekkende productfilm die het concept en het thema ‘inspired by nature’ vertelt, was de grote eyecatcher op de technologie/innovatiebeurs in München, waar we zelf als bureau een kijkje kwamen nemen hoe bezoekers op deze nieuwe introductie reageerden.

Het resultaat

Het was de eerste keer dat Berghof haar innovatieve membraantechniek voor waterzuivering vergelijk met fysieke kenmerken van in zee levende zoogdieren. Een direct verband met het biologische leven op onze planeet trok allerwegen de aandacht; op de IVAT-beurs voor watertechnologie in München zorgde de visueel gemaakte symboliek voor ongekende stopping power en een doeltreffende en snelle uitleg van de toegepaste technologie. Inmiddels wordt het creatief strategische concept ook toegepast op doorontwikkelingen van deze innovatie op het gebied van waterzuivering. Een uiterst tevreden opdrachtgever over een complexe product launch was ons deel. Inderdaad een belangrijk deel van ons vak: hoe maak je van ingewikkelde zaken begrijpbare en aantrekkelijke hapklare brokken!