EPAL Nederland
EPAL is een wereldwijd open pallet poolsysteem.
Krachtig en duurzaam in de logistieke keten
EPAL is een wereldwijd open poolsysteem en tevens belangenbehartiger voor producenten, reparateurs, handelaren, gebruikers en iedereen die te maken heeft met deze pallets. EPAL Nederland op haar beurt is onderdeel van EPAL International, één van de grootste palletorganisaties van Europa. EPAL Nederland vroeg ons de organisatie veel zichtbaarder te maken in de supply chain en de communicatie met leden, stakeholders én gebruikers te verbeteren.
Multimediale campagne
Er kwam een creatief en strategisch plan waarin we alle partijen in de supply chain attenderen op de voordelen van EPAL. De basis is het thema: ‘EPAL – krachtig in de keten’. Een creatieve, multimediale campagne werd vervolgens uitgewerkt met o.a. magazines, online campagnes en sales promotions. We begonnen daarbij met een nieuwe website, een belangrijke tool in onze online strategie. Ook produceerden we een corporate film waarin de sterkste man van Nederland symbool staat voor de kracht in de keten.
Pallet poolsysteem
Een pallet poolsysteem zorgt voor kwaliteitsbewaking, wat belangrijk is voor schadevrije en betrouwbare logistieke processen. EPAL is een innovatief merk: binnenkort verschijnen er zogenaamde ‘track & trace pallets’ op de markt die voorzien zijn van een chip.
Duurzaamheidsaspect
Door het fijnmazige netwerk (ook wereldwijd) van EPAL producenten, gebruikers en reparateurs leggen EPAL pallets nooit lange, onnodige kilometers af waardoor onnodige Co2 uitstoot wordt voorkomen. Dit zeer belangrijke duurzaamheidsaspect werd toegevoegd aan de communicatiethematiek door de uitbreiding van de pay off: krachtig en duurzaam in de keten.
Het resultaat
De opdracht van EPAL Nederland, marktleider in lastdragers (pallets) was aan het begin van onze samenwerking: a) verhoog de zichtbaarheid van ons open poolsysteem in de logistieke keten, b) zorg voor meer binding binnen onze landelijke vereniging en c) communiceer de USP’s van ons systeem duidelijk naar de verschillende doelgroepen in de supply chain.
Door inzet van multimediale campagnes is de zichtbaarheid – en dus bekendheid van EPAL als krachtige schakel in de keten in de markt sterk verhoogd. Dit uit zich door een sterk gestegen naams- en propositie bekendheid, jaarlijks gemeten door onderzoeksbureau Messor.
Ook werd een tot voor kort onderbelicht aspect – het duurzame kenmerk van het EPAL poolsysteem als speerpunt in de communicatie gebruikt.
Door intensieve ledencommunicatie door middel van een eigen magazine en nieuwsbrieven, het voorzien van handige en relevante informatiedragers rondom de USP’s van het systeem werd de binding met de leden in hoge mate versterkt. De toegenomen communicatie tussen leden en organisatie plus de sterk gestegen opkomst van de Algemene Jaarvergaderingen getuigen daarvan.
Wat betreft de communicatie van de usp’s naar de verschillende doelgroepen: deze werd uitgevoerd middels online campagnes (SEO en SEA), print advertising in de logistieke vakmedia, een ‘EPAL on Tour campagne rond een filmproductie en outdoor middels vrachtwagenreclame. De laatste campagne kreeg 4.404.390 views.