FC Groningen

32 jaar marketing FC Groningen

Home > Alle cases > FC Groningen

32 jaar marketing

FC Groningen

La Compagnie startte de samenwerking met FC Groningen in 1990. De club speelde toen nog in het roemruchte Oosterpark. De avonturen, cases en belevenissen met en rondom de club zijn eindeloos. Cruciaal was onze koppeling met Energy Valley en de club. Maar ook ludieke acties schuwden we niet; Zo bedachten we de beroemde ‘Gompies’, de manshoge poppen die op de staantribunes werden gemonteerd om die lege tribunes te vullen. Er mochten namelijk toen geen staanplaatsen meer zijn van de KNVB. Maar is meer, veel meer te vertellen over 32 jaar samenwerking en sponsorship. Kortom: We hebben een groen-wit hart!

Gompie in station FC Groningen

Gompies

Het was in feite méér dan een ludieke actie, de actie met de Gompies. De KNVB verbood destijds staplekken in het Oosterpark en die lelijke lege gaten aan de kant van de Zaagmuldersweg waren voor iedereen meer dan een doorn in het oog. We vulden de betonnen leegte met manshoge kunststoffamilies die je als bedrijf dan ook nog kon sponsoren. We haalden de landelijke pers en meteen meer nieuwsgierige stadionbezoekers. Ook maakte het bureau campagnes om na de degradatie, het stadion weer vol te krijgen. We maakten gebruik van ons netwerk en kregen onbeperkt mediaruimte bij het toenmalige Nieuwsblad van het Noorden. Het stadion werd voller en voller.

Energy Valley FC Groningen

Van Energy Valley naar New Energy Coalition

Zoals gemeld: een echt belangrijk hoogtepunt vanuit de marketing was de koppeling van onze relatie Energy Valley en FC Groningen, om daarmee de ‘groene club’ een extra lading van duurzame club te geven. Spelers en directie gingen op natuurlijk gas rijden, er werden zonnepanelen op het stadiondak geplaatst en de Euroborg werd aangesloten op het warmtenet. De doelstelling van Energy Valley was om het brede publiek bewust te maken van de noodzaak van energietransitie die er moest komen en inmiddels haar beslag krijgt.

De Energy Valley Topsportclub werd opgericht, de sponsorinkomsten kwamen ook ten goede van de andere topsportverenigingen in Groningen. Voor het eerst werden bedrijven als Gasunie relevante sponsoren. Inmiddels is de energietransitie middels de New Energy Coalition niet meer weg te denken uit de FC Groningen community.

Design TopsportZorgCentrum

Ons bureau ontwierp ook het designconcept van het interieur van het TopsportZorgcentrum, het hoofdgebouw van de trainingsaccommodatie van FC Groningen.

FC Groningen huisstijl

Het meest recente project van ons bureau was de compleet nieuwe huisstijl van de club. Deze werd onder meer vertaald in het 5-jarige beleidsplan dat op instigatie van de toenmalige directie (Gudde & Flederus) is opgesteld. We waren daarbij alleen verantwoordelijk voor de vormgeving. 

Huisstijl boek FC Groningen