FC Groningen
32 jaar marketing FC Groningen
32 jaar marketing
FC Groningen
La Compagnie startte de samenwerking met FC Groningen in 1990. De club speelde toen nog in het roemruchte Oosterpark. De avonturen, cases en belevenissen met en rondom de club zijn eindeloos. Zo bedacht het bureau de beroemde ‘Gompies’, de manshoge poppen die op de staantribunes werden gemonteerd om die lege tribunes te vullen. Er mochten namelijk geen staanplaatsen meer zijn.
Gompies
We haalden de landelijke pers en meteen meer nieuwsgierige stadionbezoekers. Ook maakte het bureau campagnes om na de degradatie het stadion weer vol te krijgen. We maakten gebruik van ons netwerk en kregen onbeperkt mediaruimte bij het toenmalige Nieuwsblad van het Noorden. Het stadion werd voller en voller.
De groene club
Een echt belangrijk hoogtepunt vanuit de marketing was de koppeling van onze relatie Energy Valley met FC Groningen, om daarmee de ‘groene club’ een extra lading van duurzame club te geven. Alle spelers plus directie gingen op natuurlijk gas rijden, er kwamen zonnepanelen op het stadiondak en de Euroborg werd aangesloten op het warmtenet.
De Energy Valley topsportclub werd opgericht, de sponsorinkomsten kwamen ook ten goede van de andere topsportverenigingen in Groningen. Voor het eerst werden bedrijven als Gasunie relevante sponsoren. Inmiddels is de energietransitie middels de New Energy Coalition niet meer weg te denken uit de FC Groningen community.
FC Groningen huisstijl
Het meest recente project van ons bureau was de compleet nieuwe huisstijl van de club.