Mistral: de branding van een legende

Het watersportmerk Mistral speelt al heel lang een bijzondere rol in de historie van La Compagnie.

Home > Alle cases > Mistral

Water Life
and Living
Since 1976

Mistral stond in de jaren zeventig van de vorige eeuw aan de wieg van het windsurfen wereldwijd en groeide uit tot een lifestyle merk pur sang.

Vanuit Nederland was onze relatie Ado Huisman die één van de drijvende krachten was achter de groei van het merk en met gevoel voor marketing en tijdgeest het merk op cruciale momenten de juiste impulsen gaf en deze in communicatie liet vertalen.

Van surfmerk naar lifestyle

Toen de grote hausse van het windsurfen voorbij was werd de opkomst van het suppen tijdig herkend en is momenteel opnieuw wereldwijd aan het hypen. 

Stand Up Paddle (SUP) boarden is ontstaan in Hawaii. In de jaren 40 begonnen Waikiki-surfinstructeurs op hun surfplanken te staan met hun lange peddels en werden zware tochten en kampioenschappen georganiseerd die het uiterste vroegen van de deelnemers. Mistral’s Ado Huisman pakte dit gegeven aan en gaf Mistral de nieuwe koers naar wat nu een lifestyle merk is geworden.

Ook designs voor kledinglijnen

La Compagnie maakte op basis van deze hernieuwde positionering niet alleen promotionele uitingen maar ook designs voor kledinglijnen. Het gaf het merk de nieuwe, stoere en eigentijdse flair mee.

Momenteel werkt La Compagnie mee aan de marketing van het grote overzichtboek dat gaat verschijnen ter gelegenheid van de overdracht van het merk aan de Haarlemse investeerdersgroep Nederlands MerkGoed.

Het resultaat

Cruciaal was de visie van Ado Huisman, directeur Mistral, om jaren na de ‘surfmania’ van de jaren tachtig en negentig waarin de surfmarkt langzaam maar zeker wegzakte, het Stand Up Paddling (Suppen) promootte als nieuwe watersport. We mochten actief bijdragen aan de storytelling betreffende de stoere ‘watermen’ die in de Pacific honderden mijlen aflegden in uitputtende races.

We ondersteunden de revival met opvallende uitingen tot en met design voor bijpassende kledinglijnen. De sterk gestegen omzetten in tal van landen die vanuit Nederland bediend werden, leidde uiteindelijk tot de succesvolle verkoop aan de Haarlemse investeerdersgroep MerkGoed. Momenteel werken we in opdracht aan het grote Mistral overzichtsboekwerk.

Het boek heeft als marketinginstrument een eigen website: hkdwindsurfbk.com