MontiPower®

Een paar jaar geleden kreeg La Compagnie de opdracht: zorg dat we wereldwijd een oersterk merk worden.

Home > Alle cases > MontiPower®

Een duurzame
multinational

MONTI GmbH is een Duitse multinational die een uniek gepatenteerd hightech borstelsysteem produceert waarmee stalen, maar ook andere oppervlakken, tot op de kern worden schoongemaakt. Cruciaal voor de duurzame hechting van coating en roestwerende behandelingen.

Het systeem is dáárom zo bijzonder omdat het Het Antwoord is op de sterk milieuvervuilende conventionele gritstraal methodes die nog overal in de wereld (te veel) wordt toegepast.

Een paar jaar geleden kreeg La Compagnie de opdracht: zorg dat we wereldwijd een oersterk merk worden.

Nieuwe visuele identiteit

Met de opdrachtgever – waarvan de CEO al ervaring had met onze werkwijze – als aanjager werd een nieuwe marketingstrategie ontwikkeld. Basisclaim en thematiek daarbij was en is: de duurzaamheid van elk coatingsysteem staat of valt met het juist prepareren van het te behandelen oppervlak. 

De kracht van MONTI werd geduid door een naamswijziging in de overall communicatie: MONTI werd wereldwijd MontiPower®. Er werd een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld en de nieuwe pay-off werd een prikkelende combi van Engels / Duits: Absolutely Gründlich.

Human-to-Human marketing

Er is Business-to-Business marketing, maar La Compagnie gelooft heilig in de Human-to-Human marketing; we produceerden eerst een ‘business glossy’. Met daarin de geschiedenis, de visie van het bedrijf én – de op handen zijnde en ook nodige – innovaties. Dit magazine werd door alle distributeurs en agenten wereldwijd zeer goed ontvangen. Daarnaast werd een nieuwe website ontworpen, nieuwe product leaflets, brochures, verpakkingsconcepten en andere communicatiedragers.

Multichanneling

Markten over de gehele wereld werden geïnformeerd over nieuwe innovaties (robotgestuurde borstel technologie, onder water behandeling, drone-toepassingen) door nieuwsbrieven via het Mailchimp concept; Dr. Prepper genaamd. Ook werd LinkedIn veelvuldig gebruikt waarbij mini-cases worden getoond. De zeer actieve Appgroep breidde zich vervolgens meer en meer uit en beursbezoeken over de gehele wereld – waarvoor ons bureau de slimme modules ontwierp – werden drukker en drukker.

Relevante beeldtaal

Voor bestaande en nieuwe markten werd tevens een nieuw conceptdesign ontwikkeld waarin de zogenaamde ‘brushes’ een dominante rol spelen. Markten als offshore, onshore, pijpleidingen voor de olie-, gas- en waterindustrie, worden per divisie direct aangesproken waarbij de relevante beeldtaal de basis is. De markten worden geduid met aansprekende beelden van werkterreinen zoals booreilanden, windmolenparken, pijpleidingen, on- en offshore-installaties.

Verduurzaming

Momenteel werken we op instigatie van onze opdrachtgever aan een ingrijpend verduurzamingstraject, via het thema ‘Red is the new green’. Via speciaal ontworpen inzamelingsdozen nodigen we gebruikers uit hun borstels te laten recyclen door MontiPower®. Hiermee wordt tevens aandacht besteed aan de veilige aspecten van het Monti-systeem in vergelijking met het traditionele en sterk milieubelastende gritstralen wat nog te veel gebeurt.

Het resultaat

Jaarlijks stijgt de omzet van het bedrijf gestaag, mede ook dankzij nieuwe innovaties en de toepassing in nieuwe markten als de windmolenindustrie en offshore-markt. Intensieve marketing helpt daarbij. Waar ooit de uitvinder van het systeem begin met het opruwen en reinigen van het verroeste chassis van zijn antieke Porsche, heeft het bedrijf nu een enorme tijdreis in de markt gemaakt. Trots dat we hiervan deel uitmaken.