Seal For Life

Hoe marketing een groningse uitvinding naar beursgenoteerde onderneming hielp

Home > Alle cases > Seal For Life

Het was het
begin van een
jongensdroom

Een Groningse uitvinder ontwikkelde een unieke roestwerende coating die staal zelfs onder water tegen corrosie beschermt. Maar hoe krijg je het ‘ready to market’?

Een jongensdroom

Het was in feite een jongensdroom. In een schuurtje in het Groningse Stadskanaal vond Frans Noorden een formule uit voor een coating die een unieke hechting aan gaat met oppervlakten als staal en beton. Met als grote bijzonderheid; roest en veroudering krijgt geen kans meer. Het zou een levenslange veilige bescherming zijn voor bijvoorbeeld pijpleidingen die vaak door kwetsbare gebieden en door oceanen liggen. Waardoor milieurampen door lekkages, die op diverse plaatsen in de wereld zijn voorgekomen, zouden kunnen worden voorkomen.

Maar hoe krijg je een dergelijke uitvinding naar de markt, hoe maak je het bekend bij de grote oliemaatschappijen, bijvoorbeeld in Texas, in de oliestaten rond de Golf tot zelfs in China en India? De Gasunie vond het wel een interessant en duurzaam idee en gaf de uitvinder van het concept een kans voor een pilot op een pijpleiding opstelling. En inderdaad… roest kreeg geen kans. De ondernemer noemde het product STOPAQ, want de coating ‘stopte ook water’, bleek na uitgebreide testen.

Het was het begin van een jongensdroom.

It takes two to tango

Het product had dus weliswaar al een naam, maar was nog geen merk, had nog geen identiteit en er was ook geen marketingplan om de gewenste markten te bereiken. De kennismaking met de inmiddels uitgebreide directie groeide uit tot een ‘samenzweerderig broeinest’ van plannen, ideeën en onconventionele middelen.

Het adagium ‘it takes two to tango’ was hier ook maar al te waar, het bureau La Compagnie kreeg alle ruimte om haar visie en ideeën te verwezenlijken.

Seal For Life, what’s in a name…

We ontwikkelden een pay off op basis van de levenslange garantie die de makers beloofden: ‘Seal For Life’. Het zou nog gevolgen krijgen.

We ontwikkelden een website, een online strategie. We maakten uitingen in de internationale olie en gas vakbladen die men daar nog nooit eerder had gezien; het leek ogenschijnlijk wel B2C advertising. We ontwikkelden opvallende verpakkingen en sloten bij elke pallet producten een magazine bij, zodat iedereen kon lezen wat er kan gebeuren als je infrastructuur niet goed beschermt.

In de olie en gaswereld begon het rond te zingen. Er kwamen steeds meer opdrachten uit de gehele wereld. We ontwikkelden een experience centre in Stadskanaal waar nieuwsgierige engineers vanuit de gehele wereld polshoogte kwamen nemen. We stuurden de Groningse wereldkampioen en balkunstenaar Marco Bonisimo naar de beurs in Abu Dhabi om daar honderden belangstellenden naar de beursstand te trekken en haalden daar het landelijke nieuws.

De ‘buzz’ die ontstond bleef bij beursgenoteerde bedrijven in Amerika ook niet onopgemerkt…

Het resultaat

Na tien jaar groeiende productie en wereldwijde disruptieve marketing kwam er van het Amerikaanse beursgenoteerde bedrijf Berry Plastics een overnamebod wat de uitvinders en inmiddels aandeelhouders niet konden weigeren.

We werden gewaarschuwd: ‘het Amerikaanse bedrijf werkt zelf met een groot Amerikaans bureau’. Maar het liep anders; de Amerikanen vroegen of ze de door ons ontwikkelde pay-off mochten gebruiken om al hun fabrieken over de gehele wereld ‘Seal for Life Industries’ te noemen.

La Compagnie vond het goed op voorwaarde dat we nog jaren ook voor het beursgenoteerde bedrijf konden blijven werken. ‘That is exactly our second question’, was het antwoord. En zo geschiedde.

Inmiddels werkt La Compagnie ook voor diverse andere bedrijven in hetzelfde duurzame segment.