Univé
Univé,
daar plukt u
de vruchten van
Wij zijn trots op dat we als bureau aan de wieg mochten staan van de grote onafhankelijke verzekeraar Univé. Het begon met een aanbesteding die we op bijzondere manier in de wacht sleepten. Bij de presentatie voor het voltallige bestuur en de RVC vertelden we dat de fusie in feite wel een uitdaging was. Want je ging een organisatie met kantoren – NOVO uit Zwolle – waar dus mensen naar toe gingen, laten fuseren met een direct writer, DLG uit Assen.
DLG werkte met bonnetjes in de krant (nu zou je het een online organisatie noemen). Zouden de mensen nog wel naar de kantoren komen, als ze zich voortaan ook thuis konden verzekeren, ook telefonisch?
Tijdens de presentatie deelden we appeltjes en peertjes van marsepein uit en vertelden dat je appels en peren niet bij elkaar kunt optellen en ze niet met elkaar kunt vergelijken. En als je dat dan toch doet, ‘laat dan de consument er de vruchten van plukken’. Maak van de nieuwe, destijds unieke combinatie een geweldig voordeel en laat dat – als strategische communicatieplan – ook duidelijke zien in je communicatie. Het werd inderdaad een unieke campagne, de tagline ‘daar plukt u de vruchten van’ is inmiddels een klassieker geworden.
Coöperatief gedachtengoed
Een belangrijk aspect was en is het coöperatieve gedachtengoed van Univé. De oorsprong was de fusie van DLG, (Drents Landbouw Genootschap) met NOVO, beide ontstaan uit de ‘naobergedachte’: als er in een buurtschap wat gebeurde, dan stonden de noabers voor elkaar klaar, ook financieel. Vooral in Noord -en Oost-Nederland schoten de coöperaties als paddenstoelen uit de grond en zo ontstonden de beide fusiepartners eveneens. Als marketingbureau vonden we dat dit aspect een belangrijk onderdeel van de communicatie moest worden.
Immers; als er in een jaar geen brand was in jouw buurt, dan kreeg je een restitutie op je premie. Het was (en is) dus echt een organisatie die ‘van elkaar en voor elkaar’ was en altijd (met kantoren) dicht in de buurt. Dit mooie principe wordt tot op de dag van vandaag mooi vertaald.

Visuele identiteit
Wij kozen in de belangrijke startfase van Univé voor een sterk afwijkende visuele identiteit ten opzicht van de bestaande verzekeraars. In de uitvoering van alle uitingen kozen we bewust voor een nonchalante tekenstijl. De Amsterdamse kunstenaar Christiaan Escher tekende letterlijk voor alle uitvoeringen. Ook voor televisie werd deze tekenstijl geanimeerd tot sterk opvallende filmpjes die bijdroegen aan de andere positionering van Univé.
12 jaar lang multimediaal
In 12 jaar tijd mochten we meebouwen aan, wat nu één van de grootste, zo niet dé grootste onafhankelijke verzekeraar van Nederland is. De introductie was uiteraard landelijk, met mediarondes in alle provinciale dagbladen, met daarbij volle inzet op outdoor. Er was wat betreft bereik geen Nederlander die niet meer van Univé gehoord zou kunnen hebben, mede doordat ons bureau vrij snel daarna televisie adviseerde als onderdeel van de communicatiemix.
Daarnaast was het een immense, maar dankbare klus om alle brochures, formulieren, brieven en winkelpanden te voorzien van de nieuwe huisstijl. Ook sponsoring werd een belangrijk onderdeel van de communicatiemix, waarbij sport een belangrijke asset werd. SC Heerenveen werd als eerste eredivisieclub de partner van Univé, later volgden veel meer, ook lokale (niet alleen voetbal) clubs en verenigingen. Vandaag de dag kent iedereen Univé als de sponsor van sport.
Alles bij elkaar werd dit een van de grootste successen in de geschiedenis van La Compagnie. Vanaf de start hebben we in 12 jaar tijd meegewerkt aan het uitbouwen van Univé tot de bijzondere (en voorname) marktpositie die de coöperatieve maatschappij vandaag de dag inneemt.



