Univé

De klassiekers zijn de ‘geruchtmakende’ operaties waarmee
La Compagnie vanaf na haar start het fundament heeft gelegd
voor wat het bureau nu is.

Home > Klassiekers > Univé

Univé,
daar plukt u
de vruchten van

Jarenlang werd het Univé logo met de appel & peer gevoerd. Daar zijn we natuurlijk trots op. De uitvoering was in een nonchalante tekenstijl, ontleend aan de door ons ingevoerde tekenstijl waar álle uitingen van Univé zich sterk mee onderscheiden van alle andere maatschappijen. De Amsterdamse kunstenaar Christiaan Escher tekende letterlijk voor alle uitvoeringen. Het is, laten we eerlijk zijn, doodzonde dat deze unieke lijn is verlaten.

Wat betreft het ‘legendarische’ appel & peer logo van Univé: wij vonden destijds de fusie tussen direct writer DLG Assen en NOVO met haar 30 kantoren niet logisch bij elkaar passen. Wij vonden deze combinatie, net als appels en peren, onvergelijkbaar met elkaar. Maar, zeiden we, als het het dan toch moet, laat de consument de vruchten ervan plukken. Op die manier is de thema zin ‘daar plukt u de vruchten van’ geboren. Van een fusie die dus eigenlijk niet kon… maar goed is gelukt. Sterker nog; het werd een van de grootste successen uit de historie van La Compagnie. Vanaf de start mochten we in 12 jaar tijd meehelpen Univé naar de bijzondere (en voorname) marktpositie brengen die de coöperatieve maatschappij nu inneemt.