Een flitsende wervingscampagne en dan?

Home > Een flitsende wervingscampagne en dan?

Recruiten? Alleen werven is niet genoeg!

Op huidige arbeidsmarkt heerst nog altijd flinke krapte. Wat zie je dan gebeuren? De mooiste vacatures en flitsende employer branding-video’s sieren websites op de sites en socials, en schetsen een beeld van een fantastische baan bij een geweldige organisatie.

Maar vaak stokt die de flitsende dynamiek zodra de kandidaat is aangenomen. Een ontbrekende of ondermaats onboardingsproces doet direct afbreuk aan de verdere betrokkenheid en/of het enthousiasme voor de nieuwe werkgever.

Wist je dit? Een vertrek kost je tot wel 9 maanden aan salaris

Volgens diverse publicaties kost het vervangen van een medewerker tot wel 9 maanden aan salaris. Het is dus essentieel om serieuze aandacht te besteden aan de inwerk- en ingroeiperiode. Zo voorkom je dat een nieuwe collega al na korte periode vertrekt.

Medewerkers die slecht worden ingewerkt, voelen zich niet welkom, weten niet wat er van hen verwacht wordt en missen verbinding met hun directe collega’s. 

Onboarding: het verlengstuk Recruitment Marketing!

Recruitment Marketing zonder een sterke onboarding is weggegooid geld. Het werk van Marketing stopt niet bij het aantrekken van talent – het begint daar pas. Zorg dat nieuwe medewerkers zich welkom voelen, blijven én zich kunnen ontwikkelen. 

Tips voor warme én effectieve start

Er zijn diverse manieren om nieuwe medewerkers het gevoel te geven dat ze echt welkom zijn. Denk aan een gepersonifieerde welkomstvideo of het inplannen van een paar dagen waarin een collega niet alleen de werkprocedure uitlegt, maar ook samen de directe omgeving verkent (zoals: waar zit die lekkere broodjeszaak?).

Ook kennisnemen met – en vooral het aanvoelen van – de bedrijfscultuur is cruciaal voor een goede start. 

Grotere bedrijven geven nieuwe medewerkers vaak een welkomstgids: een aantrekkelijk geschreven en vormgegeven boekje dat wordt overhandigd tijdens het aanstellingsgesprek. Soms zit het in een goodiebag – en dan graag zonder kladblokje en de pen met bedijfslogo, maar juist iets verrassends of  persoonlijks. 

Voorbeeld uit de praktijk

Voor organisaties als Wagenborgen Shipping en Bond 3D Printing produceerden wij dergelijke uitgaven – aantrekkelijke vormgegeven en met oog voor de mens achter de medewerker. Ook het thuisfront vindt deze vaak interresant: ”Nu begrijp ik beter waarover je vertelt!”. 

Onboarding gids of buddy

Steeds meer bedrijven en organisaties stellen een ‘onboarding gids’ aan: een medewerkers die als aanspreekpunt fungeert voor de nieuwkomer en deze begeleidt tijdens de eerste periode. Daarnaast werken veel bedrijven en organisaties met buddies – collega’s die precies weten hoe de hazen lopen en de missie en visie van het bedrijf goed kunnen overbrengen. 

Zorg ook voor vaste momenten van reflectie en evaluatie, bijvoorbeeld na 2, 4 en 6 maanden. Door monitoring en feedbacksessies in te plannen, voelt de nieuwe medewerker zich serieus genomen en actief ondersteund in zijn of haar ontwikkeling.  

Een warm afscheid

Overigens geldt voor het afscheid nemen hetzelfde als voor het onboarding: het verdient aandacht. Vaak verdwijnt een vertrekkende medewerker met een paar directe collega’s naar een nabijgelegen kroege, maar een warm en persoonlijk afscheid door leidinggevenden of staf blijft veel langer hangen. Het is bovendien positief voor de reputatie van de organisatie – zowel intern als extern.

Kortom: marketing en vooral communicatie stoppen niet bij het binnenhalen van talent, en ook niet bij het vertrek. Ze zijn een doorlopende lijn in de gehele medewerkerreis.