Retail

Home > Diensten > Retail

Retail

In dit online tijdperk zie je dat markten transparant zijn geworden en consumenten zich eerst uitvoerig online oriënteren. Creativiteit (ook in het aanbodmanagement) is voor de retail dan ook om die reden zo belangrijk om publiek naar de vestigingen en websites te verleiden. Temidden van het overweldigende aanbod van vandaag de dag en de enorme hoeveelheid boodschappen (ca 3.000!) die de gemiddelde consument per dag onder ogen krijgt, is voortdurende originaliteit en positionering een must: kijk naar Coolblue die zich met hun glimlach- en optimaal dienstbetoon positionering stevig en uniek in de markt heeft gezet als grote retailorganisatie. De consument van nu staat altijd aan. La Compagnie denkt mee, bedenkt acties, stunts tot en met structurele sales- en  imagocampagnes.

Winkelcentra

Onze lange ervaring in de marketing voor winkelcentra vormde mede de basis voor de inzichten, visie en campagnes voor de diverse retailbedrijven die we mochten en mogen adviseren. Deze winkelcentra waren als beleggingsobjecten eigendom van de grote pensioenfondsen in Nederland, zoals Nationale Nederlanden, ABP, Hoogovens en NS. Het is voor de pensioenfondsen van belang dat er geen leegstand is  en dat er dus veel publiek moet komen. We kregen van de fondsen opdrachten om de retailzaken te helpen met acties, sales en trainingen.  Hierdoor ontstond veel ervaring met imago’s van winkelcentra, winkelroutes, aanbod en het hoe en waarom m.b.t. de absolute pareltjes die elk centrum heeft. En dit temidden van de grote landelijke ketens die ook meer en meer gezichtsbepalend werden voor juist die centra. Voor de kleinere retailers gaat het dan om ‘mini-marketing’, terwijl voor de grotere spelers met meerdere vestigingen het inkoopvoordeel ook een belangrijke rol speelt.

Trendhopper

Toen Ikea naar Nederland kwam schrokken diverse inkoopcombinaties. Ikea was immers in Scandinavië al een succes en de roem van dit spraakmakende concept verspreidde zich al over heel Europa uit. Via ons contact Schippers Meubelen en het bureau Klein in Hilversum kregen we de opdracht een ’tegenconcept’ te ontwikkelen voor de inkoopcombinatie. We voerden diverse consumentenonderzoeken, bestudeerden het totaalconcept van Ikea en rapporteerden onze bevindingen en aanbevelingen, Na het groene licht ontwikkelden we, in samenwerking met de opdrachtgever, de naam, merkidentiteit, het bijbehorende brandbook en vormgeving. Inmiddels is de vormgeving gerevitaliseerd, maar de formule is nog altijd springlevend.

Sport retailketens

Door ons jarenlange werk voor eerst Lotto Sportswear kregen we niet alleen veel ervaring in de wereld van sportmarketing, maar ook in de sportretail. We ontwikkelden talrijke salespromotioncampagnes die vervolgens opvielen bij inkoopcombinaties zoals Euretco (EK), Sport 2000 en Intersport, die ons vroegen acties te ontwikkelen voor hun aangesloten leden. Ook op die manier kregen we veel ervaring en inzicht in wat marketing en creatieve communicatie kunnen doen voor deze sector. Dit brachten we ook in de praktijk voor andere retailbedrijven waaronder Vesta en Water & Vuur in Groningen, waarvoor we voor de laatstgenoemde ook de naam- en visuele identiteit ontwikkelden.

Werk- en Ervaringsveld