Sportmarketing
Sportmarketing
La Compagnie heeft een lange en brede ervaring als het gaat om sportmarketing in de breedste zin van het woord. Natuurlijk is onze lange staat van dienst voor FC Groningen wellicht bekend, maar bijna vanaf de start van La Compagnie kreeg het bureau van verschillende opdrachtgevers opdrachten om hun verbintenis met de sport te duiden. We laten in het kort graag enkele spraakmakende voorbeelden zien.
Voor de voorloper van de KPN, de PTT, mochten we via een landelijke campagne communiceren dat voetbal letterlijk alle mensen, bekend en onbekend, met elkaar verbindt. De zogeheten ‘PTT Telecompetitie’ kreeg de primeur om als eerste grotere sponsor te laten zien welke rol een sponsor kan spelen bij het verbinden van mensen, hoe verschillend ook. Er kwamen dichters, artiesten, zangers en kunstenaars aan bod. Aansprekend daarbij is natuurlijk juist de uiting van de bekende Nederlanders, aan wie werd gevraagd wat ‘voetbal voor hen betekende.’
![Ruud-Gullit](https://lacompagnie.nl/wp-content/uploads/2022/10/Ruud-Gullit.jpeg)
Lotto Italian Sportdesign
Branding en sales promotioncampagnes en acties voor het Italiaanse sport-/modemerk Lotto Italian Sports Design gedurende 6 jaar vanuit Baarn en Montebelluna (It). Nike was nog niet echt doorgebroken in het voetbal, Adidas en Puma maakten de dienst uit. Quick probeerde als Nederlands merk ertussen te komen, maar de introductie van het Italiaanse merk Lotto vormde een serieuze bedreiging. La Compagnie produceerde de complete communicatiemix, van outdoor tot TV, DM en dealercommunicatie. Een van de hoogtepunten in de lange samenwerking was een cruise naar de WK in Italië, waar ons bureau een dagelijkse krant aan boord verzorgde voor de 1.500 uitgenodigde sportzaken.
![Lotto](https://lacompagnie.nl/wp-content/uploads/2022/10/Lotto.jpeg)
![Lotto-Nederlands elftal](https://lacompagnie.nl/wp-content/uploads/2022/10/Lotto-Nederlands-elftal.jpeg)
Craft
Introductie en promotie van het sportondergoedmerk Craft voor de toenmalige importeur XTend, Wierden, was een dusdanige primeur omdat thermo-ondergoed en thermokleding in Nederland nauwelijks bekend waren. Importeur XTend uit Wierden koppelde talloze bekende sporters aan het merk, waarmee ons bureau de communicatieslag in kon gaan. Inmiddels is Craft een wijd en zijd bekend merk in de sportwereld.
Univé en SC Heerenveen
Hoe worden we snel een landelijk bekende speler in de verzekeringsmarkt? De bekendste en populairste sport in Nederland is voetbal, en SC Heerenveen werd en wordt gezien als een van de meest sympathieke clubs in Nederland. De koppeling als hoofdsponsor was dan ook snel gemaakt. Inmiddels is Univé de sponsor van talloze voetbaljeugdopleidingen en is de boarding als ‘supporter van sport’ te zien in vrijwel alle voetbalstadions van Nederland.
![Twinlife-DeBoer](https://lacompagnie.nl/wp-content/uploads/2022/10/Twinlife-DeBoer.jpg)
Twinlife
Het fashionmerk van Ronald en Frank de Boer werd door La Compagnie geïntroduceerd, terwijl ook de collecties vanuit Noord-Nederland werden geproduceerd door de textielonderneming van Gauke Poelman. De introductie was landelijk nieuws. De tweeling scoorde jarenlang met het merk Twinlife lucratieve opbrengsten. In de fanshop van het Nou Camp werd een ‘shop in the shop’ ingericht, die werd geopend door Louis van Gaal.
![Gaastra](https://lacompagnie.nl/wp-content/uploads/2022/10/Gaastra.jpg)
Gaastra
De rechten van Gaastra kwamen begin jaren negentig in handen van XTend uit Wierden, geleid door Ado Huisman. De merknaam mocht een jaar op proef worden gehuurd van de weduwe Gaastra waarna we konden beginnen met het ontwikkelen van het merk. De Sneker waterpoort was al iconisch en leende zich uitstekend voor het logo van het merk. Immers, Douwe Gaastra, de zeilmaker van oorsprong, kwam uit deze bekende Friese watersportplaats. We ontwikkelden het merk, de brand values, we maakten collectie brochures en de eerste watersportzaken kochten hele collecties vanaf de folder. De introductie was stormachtig, de watersporter dacht dat hij – hoe anders dan met Helly Hansen en Musto – met een merk van eigen bodem (Friesland) te maken had. De marketing gebeurde echter in Wierden en Groningen, de productie in Azië. Ondanks dat Gaastra in andere handen kwam is het merk nog steeds een begrip in de watersportwereld.
Mistral
Voor het surfmerk deed ons bureau de promotie van de surf- en later stand-up paddle sport, gevolgd door het design van kledingprints. Recentelijk ondersteunden we de introductie van de uitgave van het standaard boekwerk over het ontstaan van de surfsport.
![Mistral_Header](https://lacompagnie.nl/wp-content/uploads/2022/09/Mistral_Header-1.jpg)