Sportmarketing
Sportmarketing
La Compagnie heeft een lange en brede ervaring als het gaat om sportmarketing in de breedste zin van het woord. Natuurlijk is onze lange staat van dienst voor FC Groningen wellicht bekend, maar bijna vanaf de start van La Compagnie kreeg het bureau van verschillende opdrachtgevers opdrachten om hun verbintenis met de sport te duiden. We laten in het kort graag enkele spraakmakende voorbeelden zien.
Voor de voorloper van de KPN, de PTT, mochten we via een landelijke campagne communiceren dat voetbal letterlijk alle mensen, bekend en onbekend, met elkaar verbindt. De zogeheten ‘PTT Telecompetitie’ kreeg de primeur om als eerste grotere sponsor te laten zien welke rol een sponsor kan spelen bij het verbinden van mensen, hoe verschillend ook. Er kwamen dichters, artiesten, zangers en kunstenaars aan bod. Aansprekend daarbij is natuurlijk juist de uiting van de bekende Nederlanders, aan wie werd gevraagd wat ‘voetbal voor hen betekende.’
FC Groningen
La Compagnie heeft een 32 -jarige communicatie-sponsorhistorie bij FC Groningen en tekende dus mede voor het marketing- en communicatiebeleid en uitvoering van FC Groningen.
Het was eigenlijk een logische stap toen we in de jaren negentig met ons werk voor de FC begonnen. We werken immers als voor het Italiaanse sportmerk Lotto en kregen vanuit die werkzaamheden ervaring met de communicatie van grote clubs als AC Milan, Fiorentina en later de nationale elftallen van Kroatië, Zwitserland en….. Nederland.
Het was de tijd dat er soms maar 5.000 man in het Oosterpark zaten en we volop aan de bak moesten om meer toeschouwers te krijgen. We benaderden de toenmalige directeur van het Dagblad van het Noorden, Gijs Lensink, die ons eigenlijk carte blanche gaf om grote advertenties in de bladen te plaatsen. Dat deden we dan ook, en fanatieke supporters die het meemaakten, hebben nu nog de uitgeknipte advertenties in hun FC-verzamelingen.
Lees meer
De toeschouwers kwamen. Toen op last van de KNVB de staanplaatsen moesten verdwijnen en de lange zijde – de kant van de Zaagmuldersweg – angstig leeg bleef, bedachten we de Gompie’s: manshoge poppen die, met spandoeken en al, de lege tribunes bevolkten. We haalden de nationale pers ermee.
Nog veel serieuzer vanuit marketingoogpunt was onze koppeling van Energy Valley aan FC Groningen, met het doel de Noordelijke bevolking meer bewust te maken van de noodzakelijke energietransitie die er moest komen en inmiddels al in volle gang is gezet. Energy Valley was de clustering van energie gerelateerde bedrijven zoals Gasunie, GasTerra etc., die zich ook verenigden in de Energy Valley Topclub, waardoor er opeens miljoenen aan sponsorbijdrage binnenkwamen, waar overigens de andere topsportclub in Groningen ook van meeprofiteerden.
In een meer recent verleden kregen we een bestuursfunctie in de Healthy Port, wat nu de tak is van FC Groningen & de Maatschappij. Ook hier lagen en liggen belangrijke marketing- en communicatie-uitdagingen.
De meest recente werkzaamheden voor FC Groningen zijn het ontwikkelen van de huidige huisstijl en de vormgeving van het vijfjarige beleidsplan van de club.


Lotto Italian Sportdesign
Branding en sales promotioncampagnes en acties voor het Italiaanse sport-/modemerk Lotto Italian Sports Design gedurende 6 jaar vanuit Baarn en Montebelluna (It). Nike was nog niet echt doorgebroken in het voetbal, Adidas en Puma maakten de dienst uit. Quick probeerde als Nederlands merk ertussen te komen, maar de introductie van het Italiaanse merk Lotto vormde een serieuze bedreiging. La Compagnie produceerde de complete communicatiemix, van outdoor tot TV, DM en dealercommunicatie. Een van de hoogtepunten in de lange samenwerking was een cruise naar de WK in Italië, waar ons bureau een dagelijkse krant aan boord verzorgde voor de 1.500 uitgenodigde sportzaken.


Craft
Introductie en promotie van het sportondergoedmerk Craft voor de toenmalige importeur XTend, Wierden, was een dusdanige primeur omdat thermo-ondergoed en thermokleding in Nederland nauwelijks bekend waren. Importeur XTend uit Wierden koppelde talloze bekende sporters aan het merk, waarmee ons bureau de communicatieslag in kon gaan. Inmiddels is Craft een wijd en zijd bekend merk in de sportwereld.
Univé en SC Heerenveen
Hoe worden we snel een landelijk bekende speler in de verzekeringsmarkt? De bekendste en populairste sport in Nederland is voetbal, en SC Heerenveen werd en wordt gezien als een van de meest sympathieke clubs in Nederland. De koppeling als hoofdsponsor was dan ook snel gemaakt. Inmiddels is Univé de sponsor van talloze voetbaljeugdopleidingen en is de boarding als ‘supporter van sport’ te zien in vrijwel alle voetbalstadions van Nederland.

Twinlife
Het fashionmerk van Ronald en Frank de Boer werd door La Compagnie geïntroduceerd, terwijl ook de collecties vanuit Noord-Nederland werden geproduceerd door de textielonderneming van Gauke Poelman. De introductie was landelijk nieuws. De tweeling scoorde jarenlang met het merk Twinlife lucratieve opbrengsten. In de fanshop van het Nou Camp werd een ‘shop in the shop’ ingericht, die werd geopend door Louis van Gaal.

Gaastra
De rechten van Gaastra kwamen begin jaren negentig in handen van XTend uit Wierden, geleid door Ado Huisman. De merknaam mocht een jaar op proef worden gehuurd van de weduwe Gaastra waarna we konden beginnen met het ontwikkelen van het merk. De Sneker waterpoort was al iconisch en leende zich uitstekend voor het logo van het merk. Immers, Douwe Gaastra, de zeilmaker van oorsprong, kwam uit deze bekende Friese watersportplaats. We ontwikkelden het merk, de brand values, we maakten collectie brochures en de eerste watersportzaken kochten hele collecties vanaf de folder. De introductie was stormachtig, de watersporter dacht dat hij – hoe anders dan met Helly Hansen en Musto – met een merk van eigen bodem (Friesland) te maken had. De marketing gebeurde echter in Wierden en Groningen, de productie in Azië. Ondanks dat Gaastra in andere handen kwam is het merk nog steeds een begrip in de watersportwereld.
Mistral
Voor het surfmerk deed ons bureau de promotie van de surf- en later stand-up paddle sport, gevolgd door het design van kledingprints. Recentelijk ondersteunden we de introductie van de uitgave van het standaard boekwerk over het ontstaan van de surfsport.
