Sportmarketing

La Compagnie heeft een lange en brede ervaring met sportmarketing en sportsponsoring.

De ervaring begon met het werk voor Lotto Italian Sports Design

De ervaring begon met het (internationale) werk voor Lotto Italian Sports Design, het Italiaanse sportmerk dat samen met Diadora gedurende een lange periode de hegemonie van Nike en Adidas doorbrak met een geheel eigen, op Italiaans design gebaseerde stijl. Lotto sloot daarbij sponsorcontracten af met topvoetballers als Ruud Gullit, Van Basten, Ronald en Frank de Boer, Romario maar ook met nationale teams als dan van Nederland, Zwitserland en Kroatië. Ook clubteams als AC Milan gebruikten we actief in de promotie voor het destijd sterk opkomende merk.

De ervaring brachten we ook mee bij de koppeling van Univé aan SC Heerenveen en natuurlijk bij ons werk voor FC Groningen en belangrijke sponsoren. De koppeling van Energy Valley met FC Groningen en de effecten daarvan worden elders op deze site gemeld. Sponsor communicatie deden we voor de PTT Telecompetitie, de voorloper van de KPN eredivisie, voor ING, voor bedrijven als Payt en Noordlease dat later MHC Mobility werd. Ook onze relaties Craft, Gaastra en Mistral lieten zich samen men ons niet onbetuigd op het gebied van sponsoring en sportmarketing.

Door deze basis hebben we een goed beeld van het effect dat sportsponsoring kan brengen, mits de aard van de sponsoring past bij de missie en visie van je bedrijf. Ook hebben we de risico’s van endorsements goed in beeld. Het komt nog steeds voor dat bedrijven of organisaties hun naam aan een club of individuele sporter verbinden zonder een goed overzicht van exposure, bereik en activatie te ontwikkelen. Vaak zijn het ook emotionele keuzes waarbij return on investment totaal niet van belang is, denk aan de oligarchen die gerenommeerde voetbalclub kopen zonder ook maar één speler coach of zelfs historie van de club te kennen.

Sponsoring kan een zeer effectief onderdeel zijn in de communicatiemix. Dat kan al van ‘boarding bij de lokale amateurvereniging’ tot de naamgeving van een complete club of toernooi zijn. Ook kan bekendheid geven aan een ideëel doel de reden zijn om voor sponsoring te kiezen. Zo werd naar aanleiding van de ramp met het containerschip MSC samen met de Provincie Groningen het plan ontwikkeld om FC Groningen een half seizoen met de tekst ‘Stop de Plastic Soup’ te laten spelen.

Ook ideëel is het thema ‘Samen Lycurgus’, wat ons bureau ontwikkelde voor de eredivisieclub Lycurgus, om de samenwerking tussen de verschillende sponsoren én de supporters en vrijwilligers te symboliseren én te activeren. Zelfs met ‘simpele’ boarding in stadions of bij evenementen kun je creatief zijn; voor begrafenisverzekeraar Dela/Algemeen Belang bedachten we in de Euroborg de tekst: ‘voor na het allerlaatste fluitsignaal’.

Wat kunnen
we doen?

La Compagnie kijkt samen met de opdrachtgever of sponsoring goed in de totale communicatiemix t.b.v. het product of dienst past. Vervolgens maken we een zgn. exposure plaatje, waarin de kosten/baten belangrijk zijn, Vervolgens zijn we behulpzaam met vervolgtrajecten, van het opstellen van sponsorcontracten tot het ontwikkelen van digitale concepten.

Van creatie en optimalisatie van content rond de sponsoring (storytelling) tot en met de communicatie rond interne en externe evenementen. Daarnaast kunnen wij contact leggen met topsporters die op basis van hun sportprestaties en persoonlijkheid een bijdrage kunnen leveren aan de marketing van producten en diensten.